Onze zus met een beperking moet verhuizen omdat ze ouder wordt en een intensievere zorgvraag krijgt. De locatie die de zorgorganisatie aanbiedt vinden wij (als broer en zus) helemaal niet passend. Zijn wij te eigenzinnig? En kunnen we ook ‘nee’ zeggen?
JA, jullie kunnen ook Nee zeggen. Het belangrijkste is, dat jullie zus een plek krijgt waar zij passende zorg kan krijgen. Als wettelijk vertegenwoordiger van je zus is het juist belangrijk dat je kritisch meedenkt en opkomt voor haar belang (voor goede zorg). Zelf kan zij dat immers niet. Ga om die reden een open en eerlijk gesprek aan met de zorgaanbieder. Verdiep je goed in de zorgbehoefte van je zus en de verwachting hoe dit zich zou kunnen ontwikkelen in de komende jaren. Bekijk ook wat hier over in haar zorgplan staat.
Bespreek vooraf met elkaar, als zus en broer, wat maakt dat jullie de voorgestelde locatie niet passend vinden en wat jullie zorgen zijn. Benoem concreet wat jullie nodig vinden voor een goede plek voor je zus. Luister natuurlijk ook naar de argumenten van haar begeleiders. Vraag welke alternatieven er zijn. Hopelijk vinden jullie door het gesprek een goede oplossing voor je zus.
Houd óók in je achterhoofd dat het mogelijk is te kiezen voor een andere zorgaanbieder, die mogelijk een woonplek heeft die beter past. Je zus heeft een indicatie voor zorg, maar ze zit niet vast aan één zorginstelling. Jullie kunnen zelf eens (vrijblijvend) oriënteren bij verschillende zorgaanbieders in de regio of contact zoeken met een onafhankelijke Cliëntondersteuner. Een Cliëntondersteuner kent het aanbod van zorg en ondersteuning in de regio goed en richt zich op de belangen en de zorgvraag van je zus. Een clientondersteuner kan zo nodig ook meegaan naar gesprekken.
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/clientondersteuning
Herken je dit dilemma, heb je tips of andere vragen? We horen het graag van je!
Leden van Sien kunnen rekenen op onze hulp, persoonlijk advies en informatie over belangrijke onderwerpen zoals geld, zorg en participatie. Word lid van Sien!