MagaSien 3 - 2018

4 Jongeren in beeld Twee ervaringsverhalen: een moeder over haar zoon die net 18 is geworden en een jongere die werk heeft gevonden Familie Schouwstra met Daniel helemaal links. ‘Vraag hulp, bouw een netwerk op en stap ergens op af.’ D aniel, de zoon van Wilma Schouwstra, werd in het voorjaar 18. Met zijn twee jongere broertjes kwam hij tien jaar geleden vanuit Colombia naar Nederland. Wilma: ‘Daniel ontwikkelde zich aanvankelijk goed, maar na verloop van tijd liep het spaak. Op school kwam hij niet goed mee. Toen dachten we dat er meer aan de hand was.’ Daniel bleek autisme te hebben, een sterk varië- rend IQ (van 72 tot 111) en een zeer laag emotioneel IQ. Na de basisschool ging Daniel naar de praktijkschool in Dokkum. Wilma: ‘Daniel deed verschillende stages en steeds zeiden ze: hij past er niet tussen. Probleem is dat Daniel wordt overschat. Je ziet niks aan hem en je denkt dat hij je snapt, maar hij snapt je niet. Hij krijgt verantwoor- delijkheden die hij niet aankan en dat veroorzaakt onbegrip.’ Quota Sinds begin 2017 woont Daniel op een zorgboerderij. Nu hij 18 is, wordt alles voor Daniel nog ingewik- kelder. Wilma: ‘Hij moet van school, maar het UWV wijst hem af voor de Wajong en voor beschut werken op basis van zijn IQ, maar naar zijn EIQ wordt niet gekeken. Zijn laat- ste stage was in het gemeentelijke zwembad waar hij alle voorkomende klussen deed. Hij had het erg naar zijn zin, maar kon niet blijven. De gemeente zegt dat ze al voldoet aan de quota voor mensen met een beperking.’ Nu Daniel 18 is, verandert er meer. Op de zorgboerderij is hij van groep gewisseld; hij zit nu bij de volwas- senen. Dat geeft veel onrust. Door de overgang van Jeugdwet naar Participatiewet loopt de uitbetaling vertraging op en zit de zorgboer- derij te wachten op haar geld. Bij de gemeente werkt het volgens Schouwstra stroperig, omdat die er nog niet veel ervaring mee heeft. ‘De wil is er wel, maar de know-how niet.’ Het ergste vindt Wilma dat haar zoon er zo graag bij wil horen en geld wil verdienen. ‘Hoe de geldstro- men lopen en waar Daniel recht op heeft, moeten we zelf uitzoeken.’ De ouders van Daniel weten niet hoe ze het moeten aanpakken. Ze hebben veel gegoogeld en Sien om advies gevraagd. ‘Er is geen infor- matie over hoe het allemaal werkt. De instanties weten het ook vaak niet.’ S ven Pluimers (23) is net terug van vakantie. Bij Event Support Holland in Woerden is duidelijk te zien dat ze blij zijn dat hij terug is. Bij de ingang van het terrein staat een display met een foto van Sven en de tekst: ‘Welkom terug meneer de onderdirecteur.’ Sven heeft het erg naar zijn zin bij het bedrijf in buitenreclame. Hij werkt er fulltime op de afdeling sales. ‘Ik vind het belangrijk dat mensen met een beperking zelf- standig kunnen werken’, steekt hij van wal. Sven maakt zich er sterk voor dat mensen met een beperking in ‘gewone’ bedrijven werken. Zelf liep hij bij zijn geboorte door zuurstofgebrek een verstandelijke beperking op. Na een paar jaar basisonderwijs ging hij naar het speciaal onderwijs. ‘Ze zagen dat ik anders was. Mijn moeder wist dat natuurlijk allang’, zegt Sven. Sven maakte het vso af en deed een paar jaar dagbesteding, schoon- maakwerk. Maar hij is ambitieus en hij wilde meer. Hij ging zelf op zoek naar mogelijkheden om ervaring op te doen. Hij raakte geïnteresseerd in de lokale politiek en ging naar een bijeenkomst over een inclusieve arbeidsmarkt, waar in bedrijven plaats is voor mensen met en zon- der beperking. Veel wilskracht Daar kwam hij Monique tegen van Event Support Holland. Sven nam gelijk het initiatief en vroeg of hij mocht solliciteren. Dat pakte goed uit; Sven kon in september vorig jaar beginnen. Na drie maanden proef- tijd mocht Sven blijven. ‘Ze zeiden vroeger dat ik niet kon werken, maar ik heb het tegendeel bewezen’, zegt hij met gepaste trots. ‘Je moet veel wilskracht hebben.’ Svens advies voor andere jongeren met een beperking is: kijk naar wat je kunt en wat bij je past. Vraag hulp, bouw een netwerk op en stap ergens op af. Creativiteit Voor de afdeling sales houdt Sven onder meer locatielijsten bij en verwerkt hij prospects. Hij kan zijn creativiteit kwijt in de posters die hij maakt. Collega Marlies bege- leidt hem. Sven: ‘Zij is geduldig en kan goed uitleggen.’ In september is Sven begonnen met zijn grafi- sche beroepsopleiding bij het REA College. ‘Ik leer werken met InDesign, daar heb ik heel veel zin in.’ ‘Ze zeiden dat ik niet konwerken ’ ‘Dewisseling van groep geeft veel onrust ’ ‘Ik heb bewezen dat ik wél kan werken’ Zoon wordt 18, ouders lopen tegen veel problemen aan

RkJQdWJsaXNoZXIy NzkyMjk=